Få store formuer – men mange kunne bidra litt
Vi var et land med få store formuer, men med mange som kunne bidra litt. Mangelen på store formueskonsentrasjoner kan forklare – i hvert fall langt på vei - mangelen av virkelig store stiftelse i Norge, når vi sammenligner oss med nabolandene Sverige og Danmark. Noe som kom opp i størrelse med Carlsbergfondet og Wallenbergstiftelsene fikk vi ikke i Norge.
Barnevern, pensjonsordninger, gamlehjem og hospitaler som ble startet av foreninger og stiftelser, alt dette ser vi i ettertid som forløpere til det som ble statlige og kommunale virksomheter senere. Det som ble startet i privat regi, er etter hvert blitt overtatt av staten og finansieres av statens og kommunens skatteinntekter, som generelle ordninger som ideelt skal komme alle til gode, uavhengig av hjemsted og familie.
De private ordningene som var startet av stiftelser og foreninger var velferdsstatens forløpere, men heller ikke mer. De fleste har sett på dette som noe positivt. Det er riktig og naturlig at stat og kommune overtar. Men dette gjaldt ikke alt. Noe var det direkte feil, eller skadelig, at staten skulle overta. Vi ser dette tydeligst når det gjelder finansiering av vitenskap. Idealet om forskningens frihet fordret at vitenskapen var uavhengig av politiske organer og av politiske avgjørelser. Den senere universitetsrektor Waldemar Christopher Brøgger arbeidet i mer enn førti år, fra 1880-årene til 1930- tallet, utrettelig for å få gaver til fond som kunne gi støtte til vitenskapen, uavhengig av statlige myndigheter. Bestrebelsene lyktes bare så noenlunde. Vi fikk noe.
Nansenfondet og en rekke andre fonds disponeres i dag av Det Norske Videnskapsakademi, men de kom aldri på noe tidspunkt opp i en størrelse som kan sammenlignes med stiftelsene i Danmark og Sverige. Norske rikfolk lot seg ikke lokke til å foreta virkelig store donasjoner. Den største gaven fra en enkeltperson til vitenskapelige fonds var statsminister, og skipsreder, Christian Michelsens testamentariske gave – typisk nok gitt til å opprette et «institutt for vitenskap og åndsfrihet». Gaven skulle sikre frihet for vitenskap og tenkning, uavhengig av, og over, politikken.
Michelsens ønske om å gi en så stor del av sin formue til en stiftelse, gav faktisk opphav til en egen lov. «Lex Michelsen», vedtatt av Stortinget i 1918, modifiserte arveloven og gjorde det mulig for testator å gi bort ubegrenset del av formuen til andre enn livsarvinger, dersom livsarvingene ble tilgodesett med et minstebeløp. Forventningene var store til at denne lovendringen ville utløse generøse gaver fra mangemillionærene som hadde slått seg stort opp under verdenskrigens jobbetid. Men forventningene ble ikke innfridd. Høykonjunktur ble avløst av krise og depresjon, og formuene ble borte nær sagt like fort som de var tjent.