Perioden fra 2013 til i dag
Fra 1. mai 2013 ble Bjørn O. Øiulfstad engasjert som daglig leder i en 30 prosent stilling, senere økt til 60 prosent. Det ble også engasjert en foreningssekretær i ca. 40 prosent stilling.
Stiftelsesforeningen engasjerte seg i 2013 i regjeringens forslag om en klagenemnd for stiftelser. Foreningen var en pådriver for å gjeninnføre gaveforsterkningsordningen i 2014. Det ble innledet samarbeid med andre interesseorganisasjoner som Sparebankforeningen, Museumsforbundet og Abelia.
Foreningen fortsatte å engasjere seg i saker knyttet til rammevilkår for stiftelser:
- Forslag til ny stiftelseslov i 2016 NOU 2016:21
- Høring forslag om å legge ned kommunalt opprettede boligstiftelser i 2020
- Høring forslag om å legge næringsvirksomhet i stiftelser i aksjeselskaper i 2021
- Prop. 135 L om kommunalt opprettede boligstiftelser i 2022
Foreningen innleder et samarbeid med BI i 2014 om årlig kurs/fagseminar for styrer og daglig ledere i stiftelser, som nå arrangeres årlig i januar/februar.
Foreningen startet etter hvert å arrangere årlig årsmøteseminar for medlemmer i forbindelse med årsmøtet, og startet også opp et årlig seminar om kapitalforvaltning i stiftelser, for styrer og ansatte i foreningens medlemsstiftelser, gjerne i samarbeid med foreningens assosierte medlemmer.
Foreningen har de siste årene vært engasjert i Philea – Philanthropic Europe Association, som en av 30 nasjonale stiftelsesforeninger i Europa.
Stiftelsesforeningen har også tett samarbeid med de tre nordiske stiftelsesforeningene i Sverige, Danmark og Finland. Les mer her om våre samarbeidspartnere.
I april 2025 tiltrådte Karianne Bjellås Gilje som daglig leder i en 100 prosent stilling. Pr. august 2025 er det ikke andre ansatte i foreningens sekretariat. Foreningen fortsetter å samarbeide med medlemsstiftelser, assosierte medlemmer og andre samarbeidspartnere for å skape nettverk og møteplasser for stiftelser, aktiviteter, seminarer mv. Stiftelsesforeningens formål og strategi 2025–2030 er retningsgivende for arbeidet med å synliggjøre og øke forståelsen for stiftelsesinstituttet og stiftelsers samfunnsnyttige rolle, sikre gode og forutsigbare rammevilkår for opprettelse og forvaltning av stiftelser, og videreutvikle en attraktiv og relevant medlemsorganisasjon for stiftelser.
Foreningen har pr. 2025 et styre på syv personer. Styrets medlemmer innstilles av valgkomiteen, og velges av årsmøtet hvert år i mars/april.