Aktuelt / 22. desember 2025

Ukas stiftelse: Stiftelsen Erlik

Stiftelsen Erlik ble i sin tid opprettet for å forvalte arbeidet med gatemagasinet =Oslo, og vokste seg etter hvert også ut over kommune- og fylkesgrenser. I dag gir stiftelsen ut gatemagasiner i Oslo, Bergen, Trondheim og Fredrikstad, samt en rekke mindre steder landet rundt. I år feirer gatemagasinet =Oslo 20 år, og det er markert med et spel som ble kåret til «Årets scenekunst» av Subjekts lesere 16. desember.

plakat i vinter-bybilde
For flere av Stiftelsen Erliks gatemagasin-selgere fører selgerjobben til nye muligheter, både i liv og arbeid. Foto: Stiftelsen Erlik

Hvem: Stiftelsen Erlik | Opprettet 2009

Stiftelsestype: Aktivitetsstiftelse

Stiftelsens formål: Stiftelsen Erlik skal være de marginaliserte gruppers talerør og synliggjøre deres problemer. Stiftelsen Erlik har til formål å gi ut magasinet =Oslo og andre magasiner, for a fremme engasjement og selvhjelp blant rusmisbrukere, hjemløse og sosialt utsatte som vil kunne selge magasinet på gaten i Oslo og andre regioner. Minst halvparten av magasinets utsalgspris skal tilfalle selger.

=Oslo skal sette fokus på sosiale og samfunnsmessige forhold. Magasinet =Oslo skal være reklamefritt og bestrebe seg på å være økonomisk selvdrevet. Eventuelt overskudd vil støtte nyskapende initiativer, aktiviteter og kreativ stimulans innenfor foreningens formål.

Aktuell med: Markerer i år at det er 20 år siden det første gatemagasinet ble utgitt. Dette er markert med både jubileumsbok og en storstilt utendørs forestilling, =Oslospelet.

Hvem:

For tjue år siden så landets første gatemagasin dagens lys. Som en respons på de alvorlige og akutte forholdene mennesker i Oslos rusmiljø levde under, og den avstanden som hadde oppstått mellom disse menneskene og storsamfunnet, ble det skapt et tilbud som skulle bli viktig for tusener av mennesker – både selgere og lesere – gjennom de neste to tiårene.

Gatemagasinsalget – mange samfunnseffekter

Inntekten fra gatemagasinsalget ligger til grunn for hele stiftelsens økonomi og er viktig både for driften av tilbudet og for selgerne selv.

Samtidig har gatemagasinsalget en bieffekt som er minst like viktig: alle de små møtene som skjer mellom selger og kunder på gatehjørner hver eneste dag.

Sentralt i stiftelsens oppdrag står det å gi et tilbud om arbeid til de som trenger det aller mest. Selgergruppa er stor og mangfoldig, og typiske utfordringer som ligger bak valget om å registrere seg som selger er rusmiddelavhengighet, psykisk uhelse, bolignød eller rett og slett fattigdom.

– Gatemagasinene har skapt endringer, skriver Knut Olav Åmås, direktør i Stiftelsen Fritt Ord og skribent, i =Oslos julebok. – Norge i 2025 er nok minst like tøft for marginaliserte som i 2005, trolig tøffere. Vi er imidlertid i stand til å se det klarere, blant annet på grunn av =Oslos innsats. Gatefolk har kanskje fortsatt litt knekk i knærne, men de er definitivt rettere i ryggen. De har lært seg å se folk i øynene i stedet for å slå blikket ned. =Oslo har bidratt til å synliggjøre problemene vi har, ikke gjemme dem bort.

plakat for forestilling
=Oslospelet ble en publikumssuksess, og fylte Vaterlandsparken med utendørsforestillingen «Et sted å være» høsten 2025.

Prisvinnende jubileumsforestilling

Tirsdag 16. desember ble det klart at =Oslospelet «Et sted å være» av Rudolf Terland Bjørnerem og Simen Formo Hay vant Subjektprisen 2025 i kategorien Årets scenekunst.

Subjektprisen er en publikumspris, og hvert år kåres vinnere i ni kategorier. Selve prisen består av heder, ære og en statuett. De nominerte velges først ut av en redaksjonell jury, og så stemmer publikum fram sine favoritter.

– Det å få en sånn pris når man til vanlig egentlig ikke er med i fellesskapet, og da å få oppleve, gjennom spelet, en sånn medmenneskelighet, en sånn inkludering og at andre ser oss, det er utrolig spesielt. Derfor betyr denne prisen mye for oss alle, fremhevet skuespiller Nina Lothe i sin takketale under overrekkelsen.

Hun tok imot prisen 16. desember sammen med produsent Espen Kvark Kvernbergh på vegne av alle som har bidratt både før, under og etter spelperioden, og både på, bak og foran scenen i Vaterlandsparken. De åtte dagene med forestillinger har for alltid endret måten både vi og mange i publikum ser på nettopp denne parken – og ikke minst på menneskene spelet handlet om.

– Det å få en sånn pris når man til vanlig egentlig ikke er med i fellesskapet, og da å få oppleve, gjennom spelet, en sånn medmenneskelighet, en sånn inkludering og at andre ser oss, det er utrolig spesielt.
Nina Lothe, skulespiller i =OSLOSPELET
to mennesker på en scene
Produsent Espen Kvark Kvernbergh og skuespiller Nina Lothe tok imot Subjektprisen for Årets scenekunst 2025 på vegne av alle involverte i =Oslospelet «Et sted å være». Foto: Mathilde Lothe

Viktig kontakt i øyehøyde

– Å lytte til selgerne er en viktig del av arbeidet i et gatemagasin, sier Erlend Paxal, daglig leder i Stiftelsen Erlik, og ansvarlig redaktør i gatemagasinene. – Enten vi jobber som miljøarbeidere i salgslokalet eller som journalister i redaksjonen, er det å bli kjent med selgerne avgjørende for å kunne gjøre jobben vi er satt til. Vi skal ikke bare tilby arbeid til de som trenger det mest – vi skal også målbære deres erfaringer og meninger om samfunnet vi alle er del av, sier Paxal.

– Kontakten mellom selgerne og kundene deres er en viktig del av dette, men det stopper ikke der. Som leser av bladet skal du kunne bli kjent med flere selgere, både gjennom deres egne bidrag, som dikt, tegninger eller tekster, og i det journalistiske arbeidet vi gjør på deres vegne, sier Paxal.

– I hvert magasin utforsker vi hva det er med samfunnet vårt som gjør at en del mennesker alltid havner på utsiden. I de fleste tilfeller er det ikke vond vilje eller bevisste handlinger som fører til utenforskap, men heller en avstand som får vokse seg så stor at vi ikke lenger ser hverandre tydelig. Denne avstanden kan oppstå mellom offentlige etater og menneskene de skal hjelpe, men også mellom ulike grupper av folk, ifølge Paxal.

– I de fleste tilfeller er det ikke vond vilje eller bevisste handlinger som fører til utenforskap, men heller en avstand som får vokse seg så stor at vi ikke lenger ser hverandre tydelig.
Erlend Paxal, daglig leder i Stiftelsen Erlik

– Medisinen mot denne avstanden er å ta seg tid til å lytte til hverandre. Å bli bedre kjent. Derfor vil vi starte 2026 med å gi litt ekstra plass til menneskene som utgjør ryggraden i gatemagasinet. I årets første utgave deler selgerne sine ønsker og håp for det nye året med deg. Kanskje er disse ikke så ulike dine egne ønsker og håp? spør Paxal.

Andre smakfulle tiltak

I tillegg til gatemagasinprosjektene eier stiftelsen også det ideelle aksjeselskapet Erlik kaffe, som driver flere kaffebarer i Oslo. Her gis opplæring og arbeid til mennesker med blant annet rusutfordringer, som et tilbud som ligger nærere det ordinære arbeidslivet.

Les mer på stiftelsens egne nettsider.

Les mer

Se flere