Plastic REVolution Foundation

Vi ønsker velkommen til nytt medlem i Stiftelsesforeningen, Plastic REVolution.

Plastic REVolution er en initiativ fra miljø-selskapet REV Ocean etablert av investor, industribygger og milliardær Kjell Inge Røkke. Røkke er en av Norges rikeste menn, og ønsker med sin ideelle havsatsing å gi noe tilbake av det han har skapt. Til VG sier Nina Jensen at Røkke er den eneste nordmannen som har forpliktet seg til å gi bort halvparten av sin formue til gode formål.

Plastutfordringen er det raskest voksende miljøproblemet globalt, ifølge stiftelsen. Stiftelsen Plastic REVolution Foundation begynner i Ghana, fordi Ghana er et av landene i verden som sliter mest med plast-forsøpling.

– Vi planlegger å lage en fabrikk, som tar imot plast og hvor vi har en teknologi som omgjør plast til diesel eller andre produkter. Vi vil også gjenvinne plast til produkter som folk ikke vil kaste i neste omgang, eksempelvis brusflasker.

Investeringene for den første fabrikken vil anslagsvis ligge i størrelsesorden 20–40 millioner dollar.

Les mer om stiftelsen på revocean.org/plastrev/

Stifter Kjell Inge Røkke, administrerende direktør i REV Ocean Nina Jensen og administrerende direktør i Plastic REVolution Foundation Erik Solhem. Foto: Bård Gudim (hentet fra stiftelsens hjemmeside)

PRF_PRIMARY_WHITE_TEXT_LOGO-768x270.jpg